Akredytacja Erasmusa VET 2021-2027
RSS
La conjugación de los verbos, las fiestas y la comida
Dziś na zajęciach przygotowawczych z języka hiszpańskiego, po krótkim powtórzeniu informacji z ostatnich lekcji, zaczęliśmy naukę odmian czasowników o końcówkach: ar, er i ir. Następnie wybrane osoby podeszły do tablicy i pisemnie odmieniły czasowniki, również każda osoba odmieniła słownie swój czasownik. Ćwiczyliśmy ich stosowanie w różnych zdaniach używając różne osoby, liczbę pojedynczą i mnogą. Na koniec gramatyki zagraliśmy w Kahoota, który wypadł bardzo dobrze - średni wynik wynosił 81%.
Dowiedzieliśmy się wielu istotnych rzeczy, które przydałyby się nam z pewnością na praktykach w Hiszpanii. Pani opowiedziała nam o różnych świętach, tradycjach i popularnych posiłkach, które warto spróbować będąc w Hiszpanii. Dowiedzieliśmy się, czym jest tapas, paella, tortilla i inne. Przejrzeliśmy kilka stron restauracji z popularnymi przysmakami, zwłaszcza kanapki z szynką i innymi kombinacjami. Dziś już wiemy, że Hiszpanie lubią potrawy z ryb i słodkie desery, od prezentacji których pociekła nam ślinka.
W ostatniej części obejrzeliśmy film o Semana Santa (zwyczaje Wielkiego Tygodnia), odśpiewaliśmy dwie świąteczne piosenki i wspólnie rozwiązaliśmy quiz ze słownictwem dotyczącym Bożego Narodzenia.
Konferencja upowszechniająca efekty naszych projektów
W czwartek odbyło się ponad dwugodzinne spotkanie online, które zorganizował Regionalny Punkt Informacyjny przy Kuratorium Oświaty w Szczecinie. Zaproszenie do podzielenia się dobrymi praktykami, których doświadczyliśmy realizując projekty międzynarodowe otrzymała Pani dr inż. Agnieszka Raducka. Dzieląc się plusami i minusami prowadzenia projektów edukacyjnych z zagranicą nasza nauczycielka podzieliła się doświadczeniami z dwóch punktów widzenia: jako szkolnego koordynatora programów Erasmus+ w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe oraz jako nauczyciela prowadzącego grupy projektowe w projektach eTwinning: Green energy saves the world, The mathematician from my country, Eco-friendly innovatives clasess oraz Superstutions and legends never die. Poleciła jakie szkolenia warto zrealizować, aby być przygotowanym do obslugi platformy ESEP. Na co zwracać uwagę w pracy z zagranicznymi nauczycielami, jak budować grupę projektową, jakie narzędzia cyfrowe stosować i podała przykłady wspólnych produktów współpracy.
Trzy pozostałe prelegentki reprezentowały szkoły podstawowe, są anglistkami i dużą część poświęciły temu, jak krok po kroku założyć i prowadzić projekt oraz jak części edukacyjne powiązać z podstawą programową lub utworzyć innowację pedagogiczną. Również były to reprezentantki szkół, które są nagradzane Krajowymi lub/i Europejskimi Odznakami Jakości.
Pani Agnieszka Raducka z wielką satysfakcją mogła opowiedzieć, jak wyglądało zaproszenie i aplikacja do Odznaki Szkoły eTwinning. Doradziła na co zwrócić uwagę przy wypełnianiu wniosku i jak ważna jest kwestia dokumentowania działań projektowych.
Całe spotkanie przebiegło w spokojnej i miłej atmosferze, pojawiły się nowe pomysły na współpracę oraz wiele dobrych słów doceniających wysiłek wkładany w realizację programów pozalekcyjnych i pozaprogramowych. Była to fajna grupa wsparcia.
»
Spotkanie z panią psycholog
Na dzisiejszych zajęciach z panią psycholog odgrywaliśmy role. Zrozumieliśmy jak ciężko współpracować w grupie, gdzie każdy ma odmienne zdanie. Dzięki temu zrozumieliśmy, jak ważna jest sztuka komunikacji, negocjacji, skutecznych strategii, jak aktywnie słuchać oraz osiągania porozumienia.
Usiedliśmy w kółko i wybraliśmy lidera. Każdy z nas dostał swoją rolę, np. współpracujący, słuchający, ugodowy i inne. Naszym zadaniem było wyobrazić sobie, że wygraliśmy 10 000 zł w konkursie i musimy razem zaplanować wycieczkę. Było dużo różnych propozycji i każdy starał się wykonywać swoją rolę podczas rozmowy.
Na koniec udało nam się wspólnie ustalić, że jedziemy do Energylandii.
»
Przygotowania kulturowe, symbole hiszpańskie
Podczas dzisiejszych zajęć przygotowywaliśmy breloki lub kolczyki, zapoznając się w ten sposób z symbolami hiszpańskimi. W ruch poszły kredki, a rozmowy dotyczyły skojarzeń graficznych z Hiszpanią. Rozmawialiśmy także o naszym zakwaterowaniu, atrakcjach dostępnych na terenie kampusu studenckiego i w jego najbliższej okolicy oraz o tym, jak daleko znajduje się on od centrum. Powtórzyliśmy sjestę oraz pogodę, by dobrze się wszyscy spakowali. Przypomnieliśmy o zakazie spożywania niedozwolonych środków i przypomnieliśmy telefony alarmowe. Rozmawialiśmy o pakowaniu urządzeń elektronicznych na czas lotu.
»
Otro encuentro con el idioma Espanol
Dzisiaj odbyło się kolejnych pięć lekcji języka hiszpańskiego dla uczestników programu Erasmus+ VET.
Na początku zajęć zrobiliśmy krótkie przypomnienie materiału. Następnie rozpoczęliśmy temat wyglądu zewnętrznego, przetłumaczyliśmy przykładowe opisy osób, a następnie opisywaliśmy siebie i swoją rodzinę, budując zdania po hiszpańsku. Poznaliśmy odmianę przez osoby czasowników: być i mieć. Nauczyliśmy się także odróżniać zwroty “me gusta” i “me gustan” oraz zrozumieliśmy, że pierwszy z nich odnosi się do jednej rzeczy, a drugi do kilku (liczby mnogiej). Uczyliśmy się również liczebników każdego typu – od 1 aż do miliona. Kolejnym etapem było ćwiczenie odczytywania godzin po hiszpańsku. Na zakończenie wzięliśmy udział w Kahoocie, który sprawdzał naszą znajomość liczebników oraz odpowiadaliśmy na wybrane pytania. Wykonaliśmy proste działania matematyczne, takie jak dodawanie i odejmowanie. Na koniec zaśpiewaliśmy piosenkę Me gusta, ćwicząc co lubimy, a czego nie lubimy.
»
Primer sábado con español
Kurs języka hiszpańskiego przygotowujący do wyjazdu do Granady prowadzi dla nas Pani Agnieszka Jakóbiak ze szkoły językowej Ale Meksyk. Pani lektorka rozpoczęła zajęcia od podstawowej wiedzy o krajach, w których mówi się językiem hiszpańskim, od skojarzeń z kulturą i od sławnych Hiszpanów.
Na dzisiejszych zajęciach z języka hiszpańskiego nauczyliśmy się podstawowych zwrotów takich jak np. jak masz na imię, gdzie mieszkasz, skąd pochodzisz, ile masz lat, ile i jakie masz rodzeństwo. Nauczyliśmy się również liczb od 0 do 100, miesięcy, dni tygodnia oraz pór roku. Dzięki czemu przeprowadziliśmy ćwiczenie integracyjne, bo każdy powiedział, kiedy ma urodziny i jaka to pora roku. Część lekcji zajęło nam zrozumienie jak się wymawia poszczególne litery i sylaby, dzięki czemu poznaliśmy nowe słówka. Ćwiczyliśmy nasze słownictwo słuchając piosenki Shakiry i uzupełniliśmy w niej brakujące miejsca. Poznaliśmy też fragment formularza z danymi osobowymi w języku hiszpańskim i chyba będziemy potrafili uzupełnić formularz meldunkowy na kampusie :)
O Granadzie, Alhambrze i innych atrakcjach
Pozostały trzy miesiące do wyjazdu, a my dziś na zajęciach z Panią Profesor Lach pogłębialiśmy naszą wiedzę o Granadzie, w której będziemy mieszkać przez 4 tygodnie. W pierwszej części zajęć omawialiśmy wykonane przez nas prezentacje = opracowania, które posłużą do utworzenia strony internetowej Erasmus+ Granada. Pani Profesor wskazała na mocne strony naszych opracowań oraz przekazała nam kilka wskazówek i uwag, które niedługo uwzględnimy. W następnej części obejrzeliśmy film o Granadzie. Dowiedzieliśmy się: co można dobrego zjeść, gdzie i jakie suveniry można kupić, jakie specyficzne drogi i układ miasta ma Granada, gdzie można spotkać tradycyjną muzykę i tańce np. flamenco. Na koniec zapoznaliśmy się z dwoma najważniejszymi zabytkami. Katedra w multikultularnym stylu, której budowa i przebudowa trwała wiele lat oraz łączy wpływy różnych kultur i religii. Druga perełka, której być w Granadzie i nie zwiedzić to się nie godzi, czyli Alhambra. Jest to warowny zespół pałacowy umieszczony na wzgórzu, z pięknymi ogrodami i panoramą całego miasta. Zbudowany w XIII wieku i rozubudowany w XIV wieku, był twierdzą mauretańskich kalifów.
»
Szkolenie z panią pedagog
Kolejne spotkanie uczniów zakwalifikowanych do programu Erasmus+ w sektorze VET. Na dzisiejszych zajęciach z panią Weroniką Markowską, rozmawialiśmy o naszych mocnych stronach. Obejrzeliśmy dwa filmy dotyczące tego tematu. Pracowaliśmy w grupach nad wypisaniem naszych mocnych cech w poszczególnych kategoriach takich jak: zainteresowania, umiejętności, wiedza oraz cecha charakteru.
»
Wizyta przygotowawcza w Granadzie
W wizycie przygotowawczej z ramienia szkoły wzięły udział: kierownik kształcenia praktycznego - Pani Katarzyna Wakuła, szkolna koordynatorka projektu Erasmus+ VET - Pani Agnieszka Raducka oraz osoba towarzysząca uczestnikom mobilności i mentor zawodowy – Pani Elżbieta Lesińska. Z organizacji wspierającej w spotkaniach roboczych uczestniczyli: Pan Joachim Czalej (właściciel Europuente Spanish Project Partner), Pani Claudia Sanchez Ruiz (menedżer projektu) i dwoje pracowników biura. Wizyta przygotowawcza została zrealizowana w dniach 13-16.11.2025 r. w Granadzie.
Podjęliśmy współpracę z organizacją wspierającą Europuente Spanish Project Partner, która organizuje m.in. praktyki zawodowe uczniów w dwóch lokalizacjach: Malaga i Granada w Hiszpanii. Współpracę nawiązaliśmy w roku 2018, przygotowując wnioski aplikacyjne we wcześniejszych konkursach sektora VET dla trzech zawodów z naszej szkoły.
»
Tolerancja i otwartość na różnice kulturowe
Pani Pedagog - Weronika Markowska przeprowadziła dziś warsztaty z uczestnikami zakwalifikowanymi do udziału w programie Erasmus+ VET 2025. Uczniowie próbowali definiować, czym jest tolerancja i jakich obszarów dotyczy tolerancja. Przed uczestnikami jest duże wyzwanie, mianowicie jeszcze przed wyjazdem muszą się zapoznać z kulturą Hiszpan i różnicami kulturowymi.
»