Aktualności
RSSProgram kulturowy w mobilności job-shadowing
W pierwszej kolejności odwiedzono południowo-wschodnią część wyspy nad Morzem Jońskim. Pierwszym regionem było miasto Noto, które wyróżnia się architekturą w oryginalnym stylu w kolorze miodowo-żółtym i prezentuje styl baroku sycylijskiego. Noto znaczy po włosku "znany", miasto odbudowano po trzęsieniu ziemi w 1693 r., szczyci się ono dywanami kwiatowymi układanymi na powitanie wiosny oraz pysznymi migdałami. Noto nazywane też jest ogrodem ze skały, starą część miasta otwiera Brama Królewska z symbolicznymi: pelikanem, psem i wieżą. Znajdują się tu: katedra, liczne kościoły, muzea, teatry.
Syrakuzy to rozległe miasto, toteż najpierw udaliśmy się na wyspę Ortiga, aby przejść się po urokliwej starówce i kolebce miasta. Znajdują się tu antyczne ruiny świątyni Apollina, łatwo pogubić się w labiryncie wąskich uliczek, warto odwiedzić place Archimedesa i Duomo, chwilę ochłody daje otoczenie fontanny Artemidy. Ciekawostką jest źródło Arteuzy, gdzie rzeka Ciane uchodzi do morza a sadzawkę pokrywa trzcina papirusowa. Część lądową Syrakuz reprezentuje obszar archeologiczny Neapolis, który urzeka starożytnością poprzez ruiny teatru greckiego i amfiteatru rzymskiego, różnymi rzeźbami i kamieniołomami.
W ciągu tygodnia, popołudniami udaje nam się odkrywać zakątki Barcellony Pozzo di Gotto. Z jednej strony znajduje się urokliwe Morze Tyrreńskie, na plaży pokrytej kamyczkami skał wulkanicznych można odbyć miły spacer w słonej wodzie. Z drugiej strony miasto zamykają pasma górskie, gdzie tętni życie wiejskie, hoduje się kozy i owce, drób, ale także uprawia gaje oliwne, drzewa cytrusowe i inne.
»Job-shadowing na Sycylii 1
8 kwietnia trzy nauczycielki zawodu: Katarzyna Wakuła, Justyna Prytyskacz i Agnieszka Raducka rozpoczęły szkolenie zawodowe job- shadowing w ramach projektu 2023-1-PL01-KA121-SCH-000141639. Organizacją przyjmującą jest EProjectConsult w Barcellonie Pozzo di Gotto (Sycylia, Włochy).
Dwa pierwsze dni szkolenia zawodowego odbyły się w szkole IPSIA Ferrari Paco Del Mela, zlokalizowanej w Milazzo i kształcącej w zawodach elektrycznych, mechanicznych, informatycznych i z zakresu mody. Nauczycielki zapoznały się z wyposażeniem laboratoriów CMC, CAD, obróbki ręcznej i mechanicznej, termodynamicznym i hydraulicznym. Obserwowały przebieg zajęć w pracowniach elektrotechniki, informatyki i obróbki mechanicznej.
Kolejny dzień to wizyta w firmie Energetica Etica w Barcelllonie P.G., podczas której nauczycielki zapoznały się z trendami panującymi na rynku fotowoltaicznym, dowiedziały się jakie systemy generacji ciepła i prądu dominują na Sycylii. Miały okazję przeanalizować koszty inwestycyjne wymiany starego źródła na odnawialne, okres zwrotu i pomoc finansową programów rządowych. Firma chętnie przyjmuje uczniów na praktykę zawodową i prowadzi kilkudniowe szkolenie certyfikowane dla instalatorów.
Czwarty dzień szkolenia to wizyta w Instituto Professionale Di Stato Per L'Agricoltura E L'Ambiente. Szkoła ta zlokalizowana jest na przedmieściach Barcellony P.G. i kształci zawodowo w dziedzinie rolnictwa, produkcji żywności i kontroli jakości produktów żywieniowych. Nauczycielki uczestniczyły w badaniach zawartości siarczanów w winie, ekstrakcji esencji olejowej, oznaczeniu kwasowości oliwy, zawartości cukru w winogronach. Najciekawsza część to obserwacja pracy w laboratorium modyfikacji genetycznej, gdzie m.in. rozmnaża się sadzonki ananasów oraz wyjście na zewnątrz na tereny upraw np. khaki, awokada, granata, oliwek, winogron, pomidorów, cytrusów i innych.
»Zajęcia na przystani rybackiej
Dla prawdziwych kucharzy ważny jest nie tylko sam produkt, jego jakość czy świeżość, ale także pochodzenie. Dlatego klasa II K w ramach pracowni gastronomicznej wybrała się 9 kwietnia na przystań rybacką w Dąbiu. Rybak Paweł Piotrowski opowiedział o sposobach poławiania, okresach ochronnych, wymiarach minimalnych, a także o najciekawszych gatunkach ryb występujących w naszym jeziorze.
Przyszli kucharze poznali bezpośrednio rodzaje ryb słodkowodnych, nauczyli się je rozróżniać, a także sami sprawili cały przygotowany dla nich połów. Sposoby porcjowania tusz, a także przygotowywania dań rybnych w plenerze dopełniły tego dnia zajęcia praktyczne.
Temat dań rybnych jest na tyle szeroki, że już jesteśmy umówieni na kolejne wizyty na bazie rybackiej Pawła Piotrowskiego.
»Zakwalifikowani do finału konkursu Mistrz OZE
Wszystkie otrzymane prace zostały zakwalifikowane do finału IX Wojewódzkiego Konkursu Mistrz OZE, który odbędzie się już za 3 tygodnie, czyli 25 kwietnia. Lista.
»Dzień otwarty 2024
W dniu 26 marca odbył się dzień otwarty. Promowaliśmy kierunki: kucharz, technik turystyki na obszarach wiejskich, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik ochrony środowiska i technik analityk. Zapraszamy do fotorelacji.
»Finaliści Ogólnopolskiej Olimpiady Edu-Elektra
Miło nam poinformować, że mamy 4 finalistów w dziedzinie: odnawialne źródła energii i 3 finalistów w dziedzinie: chłodnictwo i klimatyzacja. Gratulujemy i trzymamy kciuki za finał, który już 12 kwietnia w Ostrowie Wielkopolskim.
»Projekt eTwinning w klasie 1SE
Plants=Life czyli Rośliny=Życie to międzynarodowy projekt rozpoczęty przez p. Annę Czerwik i 10 uczniów z jej klasy wychowawczej 1SE. Antonina, Maja, Nikola, Zosia, Żaneta, Aleksander, Kajetan, Mikołaj, Oliwier oraz Wojtek przystąpili do projektu razem z uczniami z 4 szkół z Hiszpanii, Rumunii i Turcji. Projekt ma na celu zrozumienie jak ważne dla naszego środowiska, a tym samym naszego dobrego samopoczucia, są rośliny. W ramach działań projektowych uczniowie stworzyli karty do gry w języku angielskim, które będą używać w komunikacji z rówieśnikami z innych krajów. Powstała także zielona ściana w sali 35, dzięki której mamy czystsze, świeższe powietrze. W ciągu następnych miesięcy uczniowie będą się spotykać online w celu poznania innych kultur, wspólnie stworzą ebook czyli elektroniczną książkę o roślinach, a także stworzą projekty zagospodarowania przestrzeni przed budynkiem szkolnym. Całość odbywa się w języku angielskim. Zachęcamy do śledzenia ich działań, które będą regularnie opisywane na naszej szkolnej stronie. Koordynatorka i założycielka projektu Anna Czerwik.
»Programa de Erasmus en Malaga 27
Mobilność w projekcie Erasmus+ VET (Kształcenie i Szkolenia Zawodowe) o numerze 2023-1-PL01-KA121-VET-000143096 w Zespole Szkół nr 2 im. Władysława Orkana w Szczecinie dobiegła końca. Teraz przyszedł czas na podsumowanie i wnioski, którymi będziemy się dzielić ze społecznością szkolną i lokalną. W kilku liczbach: 28 dni. 15 uczniów. 4 nauczycieli. 5 pracodawców. Ok 7.3 milionów kroków zrobionych na ziemiach Andaluzji.
Wyjazd na praktyki do Hiszpanii był bardzo aktywnym okresem w życiu całego zespołu. Wracamy do Polski, do rodziny, przyjaciół i do szkoły.
»Programa de Erasmus en Malaga 25
Nasza projektowa młodzież, poruszając się po ulicach Malagi, miała wielokrotnie okazję podejrzeć przygotowania do Semena Santa. Uwieczniła to na zdjęciach i nagraniach.
Zbliża się Wielki Tydzień, a Hiszpanie z tego rejonu organizują w tym czasie spektakularne procesje. Bractwa, stowarzyszenia, wspólnoty na platformach, często na własnych ramionach przenoszą ulicami między świątyniami figury świętych w specjalnie dla nich uszytych strojach. Towarzyszy im śpiew pieśni pasyjnych i myzyka wykonywana przez orkiestry, dla których udział w celebracji jest zaszczytem i dumą. Władze miasta podają trasy i dostosowują rozkład jazdy komunikacji miejskiej. Niektórzy turyści specjalnie w tym czasie przyjeżdżają do Hiszpanii, by dołączyć do świętowania. Trwają starania o wpisanie tej tradycji na listę Niematerialnych Dziedzictw Kulturowych UNESCO.
»Programa de Erasmus en Malaga 26
Cztery tygodnie w Maladze minęły nam bardzo szybko. Ostatni dzień kończymy z przytupem. Walcząc z bólem kolan i zakwasami oraz wygrywając z lękami, pokonaliśmy kilka kilometrów trasy zawieszonej na pionowej ścianie andaluzyjskiego szlaku Ścieżki Królów.
Caminito del Rey, czyli Ścieżka Króla, to słynny andaluzyjski szlak zawieszony na niemalże pionowej skale nad przepięknym wąwozem, którego ściany osiągają aż 100 metrów wysokości
»