Aktualności
Szeregowo czy równolegle?
W ramach projektu "Zielona energia w szkołach" odbyło się kolejne spotkanie z prądem elektrycznym i panelami fotowoltaicznymi.
Moduły fotowoltaiczne można łączyć równolegle, szeregowo lub szeregowo-równolegle, w wyniku tych połączeń otrzymuje się układ o żądanej wartości napięcia i natężenia prądu elektrycznego, a ostatecznie, o zadawalającej mocy. Sposób łączenia modułów w szereg wpływa na parametry wejściowe prądu i napięcia falownika. Jeśli część modułów ulegnie zacienieniu to połączenie równoległe jest bardziej wydajne energetycznie.
Tym razem uczniowie:
- wyznaczali charakterystykę prądowo-napięciową w zmiennych warunkach natężenia oświetlenia.
- obliczali "fill factor", czyli współczynnik wypełnienia charakterystyki prądowo-napięciowej,
- obliczali sprawność ogniw fotowoltaicznych,
- łączyli ogniwa PV szeregowo oraz badali wpływ zacienienia i zamontowania diody bocznikującej,
- łączyli ogniwa PV równolegle oraz badali wpływ zacienienia i zamontowania diody bocznikującej.
- sporządzali sprawozdania, w tym wykresy i wnioski uwzględniające wpływ zmiennych na parametry prądu elektrycznego, czyli napięcie, natężenie i moc.
Na pochwałę zasługuje cała grupa projektowa, która rzetelnie podeszła do wykonania założonych im zadań.
Agnieszka Raducka, Wioleta Niedostatkiewicz
Więcej o zajęciach pozalekcyjnych http://zs2.szczecin.pl/zielona-energia-w-szkolach/
Tytuł projektu: PWP Zielona Energia w Szkołach
Nr projektu: POKL.09.02.00-32-103/12
Obszar realizacji projektu: województwo zachodniopomorskie
Lider projektu: DC Edukacja Sp. z o.o. (Polska)
Partnerzy projektu: FLIR Systems AB (Szwecja) i Horizon Fuel Cell Europe s.r.o. (Czechy)
Instytucja Pośrednicząca: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie