Aktualności
Profilaktyka na miarę.
Projekt dotyczy przeprowadzenia pilotażu platformy diagnostycznej, która pozwoli na badanie zapotrzebowania na działania wychowawcze i profilaktyczne w szkołach i placówkach.
Odpowiednie wykorzystanie wszystkich tych narzędzi pozwala na diagnozę 360 stopni, czyli precyzyjny opis czynników chroniących, czynników ryzyka, zachowań problemowych oraz ewaluację podejmowanych działań wychowawczych i profilaktycznych. Metodologia badań zakłada dwukrotny, anonimowy na poziomie osoby odpowiadającej, pomiar:
I. pilotażowy, którego celem będzie diagnoza środowisk szkolnych i ewaluacja obecnej wersji platformy;
II. ewaluacyjny, którego celem będzie sprawdzenie jakości działań wychowawczo-profilaktycznych zrealizowanych w szkołach oraz ewaluacja zmian w funkcjonalności platformy diagnostycznej.
Badania będą prowadzone na reprezentatywnej próbie uczniów, nauczycieli i rodziców z min. 80 środowisk szkolnych (w tym placówek oświatowych) z uwzględnieniem trzech grup odbiorców wymienionych niżej oraz aktualnych problemów uczniów i młodzieży, dzięki poszerzeniu dostępnych narzędzi o dodatkowe (np. uwzględniające aktualne kryzysy środowiskowe – pandemia, napływ nowych uczniów z Ukrainy). Nadzór nad poprawnością merytoryczną badań, raportów, wniosków i rezultatów zapewni koordynator merytoryczny – psycholog, ekspert z zakresu wychowania i psychoprofilaktyki z doświadczeniem w prowadzeniu badań i diagnoz.
Platforma diagnostyczna ma za zadanie wesprzeć pracę i podnieść jakość działań wychowawczych i profilaktycznych trzech grup odbiorców, a mianowicie szkół i placówek, jednostek samorządów terytorialnych, które prowadzą te szkoły oraz Ministerstwa Edukacji i Nauki.